۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

كيرا نايتلي (Keira Knightley)


كيرا نايتلي در 26 مارس 1985 در ميدلسكس انگليس بدنيا آمد. نا م كامل وي "كيرا كريستينا نايتلي" است . پدرش " ويل نايتلي " بازيگر و مادرش " شارمان مكدونالد " بازيگر و نمايشنامه نويس مي باشد.
اولين بار در سن هشت سالگي در دو قسمت از يك سريال تلويزيوني بنام "Screen One: Royal Celebration" بازي كرد ، اما اولين نقش قابل توجه اش را در سال 1999 با بازي در Star Wars: Episode I - The Phantom Menace بدست آورد. از آن زمان از او براي بازي در فيلمهاي بسياري دعوت شد.
كيرا هيچگونه آموزش رسمي بازيگري نديده است و در يك مدرسه معمولي در شهر تدينگتون استان " ميدلسكس " انگليس درس خواند و تنها آموزش رقص ديده است ، اما اكنون بعنوان يكي از ستارگان عالم سينما شناخته مي شود.
در طول سال 2000 كيرا نايتلي مشغول بازي در فيلم The Hole بود ، كيرا براي اولين بار در اين فيلم در يك صحنه برهنه ظاهر شد و با توجه به اينكه در آن موقع 15 سال داشت ، پخش فيلم بدليل مسايل قانوني تا 16 سالگي وي به تعويق افتاد.
اولين بار در فيلم " شاهزاده خانم دزدان " بعنوان بازيگر نقش اول بازي كرد، اين فيلم در سال 2001 توسط كمپاني والت ديزني تهيه شد.
در سال 2002 در فيلم Bend It Like Beckham بازي كرد . اين فيلم تنها 3.5 ميليون پوند هزينه داشت كه در زمره فيلمهاي بسيار كم هزينه است ، اما در گيشه فقط 11 ميليون پوند در انگليس فروش كرد و فروشش در ديگر كشورهاي جهان بالغ بر 76 ميليون دلار بود. در اين سال كيرا شروع به تحصيل در كالج Esher در رشته ادبيات انگليسي و تاريخ سياسي كرد. همزمان كار بازيگري را نيز ادامه داد و در سال 2002 براي اولين بار سعي كرد در يكي نقشهاي كارهاي شكسپير را بازي كند ، نقش " هلنا " در فيلم The Seasons Alter كه در واقع يك برداشت مدرن از نمايشنامه "A Midsummer Night's Dream" بود و البته براي اين نقش هيچگونه دستمزدي دريافت نكرد.
با " اندي هريس" كه تهيه كننده است در هنگام اولين نمايش فيلم " خاطرات بريجيت جونز " ملاقات كرد و پس از آن كيرا تصميم گرفت كه تحصيل را رها كند وتمام وقت به كار بازيگري بپردازد.
نتيجه اين ملاقات بازي نايتلي در نسخه تلويزيوني " دكتر ژيواگو " بود. اين يك كار پرهزينه تلويزيوني بود و سناريواش توسط "اندرو ديويس" نوشته شده بود.
در سال 2003 بازي در فيلم پرهيجان Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl باعث معروف شدن بيش از پيش وي شد.
فيلم بعدي وي King Arthur بود . براي بازي در اين فيلم سه ماه دوره ديد ، اين دوره شامل روزانه 2 ساعت وزنه برداري ، 3 ساعت بوكس و مبارزه و همچنين سواركاري بود.
در سال 2005 در فيلمهاي The Jacket و "Pride & Prejudice" (غرور و تعصب) بر اساس رمان تحسين شده جين اوستين بازي كرد. در سال 2006 غرور و تعصب كانديداي شش جايزه "بافتا" شد اما كيرا نايتلي در ميان نامزدها ديده نمي شد اما به دليل بازي در اين فيلم كانديداي جايزه اسكار گرديد كه البته موفق به دريافت آن نشد. در اين سال عكس برهنه وي بر روي جلد مجله Vanity Fair مدتها موضوع مطبوعات بود.
فسمت دوم فيلم دزدان كاراييب با نام Pirates Of The Caribbean: Dead Man's Chest با بازي وي و جاني دپ بسياري از ركوردها را در گيشه جابجا كرد و سومين فيلم پرفروش تا آن زمان شد.
در اوايل سال 2007 بخاطر منتشر شدن عكسي از وي در حاشيه خبر مرگ يك دختر بخاطر بي اشتهايي درحاليكه بيكيني به تن كرده بود ، از روزنامه The Daily Mail شكايت كرد ، دادگاه روزنامه را به پرداخت غرامت محكوم كرد و كيرا تمام مبلغ جريمه را صرف فعاليتهاي خيرخواهانه كرد. در اين سال در قسمت سوم دزدان كاراييب بازي كرد ، اين فيلم با نام Pirates Of The Caribbean: At World's End فروش بسياري داشت و پنجمين فيلم پرفروش تا آن زمان شد.
كيرا نايتلي از طرفداران و حاميان باشگاه وستهام يونايتد است.
در سال 2004 بعنوان خواستني ترين زن مجرد انگليش معرفي شد.
فريبنده ترين هنرپيشه زن در سال 2004 از ديد مجله Glamour
زيباترين فرد مشهور دنيا در سال 2004 طبق نظر مجله New Woman
جذابترين ستاره سينما در تمام دوران طبق نظر مجله Empire
در سال 2004يازدهمين زن جذاب در سال 2005 براساس نظر FHM
طبق نظر سنجي انجمن ملي سلطنتي نابينايان بريتانيا وي پس از شون كانري داراي جذابترين صداي دنياست.
پنجاه و سومين فرد جذاب دنيا در سال 2005 از نظر مجله Maxim
در سال 2005 The Daily Mirror كيرا نايتلي را هنرپيشه زن سال معرفي كرد.
نهمين فرد جذاب دنيا در سال 2006 از نظر مجله Maxim
پنجمين زن جذاب در سال 2006 براساس نظر FHM
بيستمين فرد جذاب دنيا در سال 2007 از نظر مجله Maxim
سايت indiecritics.com وابسته به منتقدان مستقل وي را خوشگلترين زن دنيا انتخاب كرد.
Forbes كيرا نايتلي را در سال 2007 در ليست 100 فرد قدرتمند دنيا در جايگاه هفتاد و يكم قرارداد.
دهمين ستاره جذاب سينما در سال 2007 طبق نظر مجله Empire
دهمين زن جذاب در سال 2008 براساس نظر FHM
كيرا نايتلي برنده 17 جايزه و كانديداي 37 جايزه ديگر از جشنوارههاي مختلف است. يكبار نامزدي اسكار براي فيلم غرور و تعصب ، يكبار نامزد جايزه BAFTA ، دوبار كانديداي Golden Globe ، چهار بار نامزد جايزه از جشنواره MTV و ... نشانه توانمندي وي در عرصه بازيگري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر