۱۳۸۷ بهمن ۹, چهارشنبه

اودري هپبورن (Audrey Hepburn)

"اودري كاتلين روستون" يا بقول همگان "اودري هپبورن" در 4 مه 1929 در بلژيك بدنيا آمد. پدر او يك بانكدار ثروتمند و از يك خانواده اشراف زاده انگليسي بود و مادرش يك بارونس هلندي بود.
بعداز جدايي والدينش از هم ، اودري با مادرش به لندن رفت ودر آنجا در يك مدرسه خصوصي دخترانه شروع به تحصيل كرد. بعدها مادرش به هلند رفت. وقتي كه در تعطيلات با مادرش به آرنهم هلند رفته بود ، ارتش هيتلر به آنجا حمله كرد و شهر به تصرف آلمانها درآمد و در مدت اشغال شهر سختترين دوران زندگي اش را تحمل كرد.بعدها گفت كه در اين مدت مجبور به خوردن پياز گل لاله و چمن نيز شده است . وقتي در سال 1959 به وي پيشنهاد بازي در نقش "آن فرانك" را بعنوان يك دخترجوان هلندي در دوران جنگ دادند ، اين پيشنهاد را رد كرد به دليل اينكه خاطرات دردآورجنگ را برايش زنده مي كرد.
در طول نبرد آرنهم ، اودري 16 ساله بعنوان پرستار داوطلب در يك بيمارستان كار كرد و يكي از مجروحاني كه وي از آنها مراقبت كرد يك چترباز جوان انگليسي بنام "ترنس يانگ" بود كه سالها بعد فيلم Wait Until Dark را با هنرنمايي اودري هپبورن كارگرداني كرد.
بعد از آزادي به مدرسه باله در لندن رفت و سپس به عنوان مدل شروع بكار كرد و در اينكار مورد توجه قرار گرفت.
اولين قرارداد همكاري اش در يك فيلم را در سال 1948 براي فيلم اروپايي Nederlands in 7 lessenامضا كرد.
اولين بار كه در يك فيلم يك نقش داراي ديالوگ داشت مربوط به فيلم Young Wives' Tale بود كه در سال 1951 در اين فيلم در نقش "اوا لستر" بازي كرد.
با مهاجرت به امريكا خواست شانس خود را براي بازي در هاليوود امتحان كند. بلافاصله بعد از رفتن به امريكا در فيلم Roman Holiday در سال 1953 بازي كرد و به خاطر بازي در اين فيلم برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر زن شد. اين موفقيت باعث محبوبيت اودري شد بطوريكه نقشهاي زيادي به او پيشنهاد شد.
در سال 1954 بخاطر بازي در فيلم Sabrina نامزد جايزه اسكار شد و در 25سپتامبر همين سال با "مل فرر" ازدواج كرد . در سال 1957 در فيلم كلاسيك Funny Face بازي كرد.
اودري 5 بار نامزد جايزه اسكار شد و يكبار هم موفق به دريافت آن گرديد. بسياري اوج كار وي را بازي در فيلم Breakfast at Tiffany's در سال 1961 مي دانند ، هرچند بازي وي در سال 1964 در فيلم My Fair Lady نيز بسيار درخشان بود ، بطوريكه وقتي از ركس هريسون (هم بازي وي در اين فيلم) درباره بازيگر زن مورد علاقه اش سوال كردند ، جواب داد "Audrey Hepburn in 'My Fair Lady"'
با پايان دهه شصت ميلادي به ويژه پس از جدايي از همسرش(در 5 دسامبر 1968) در حاليكه هنوز در دوران اوج بازيگري اش بود تصميم گرفت بازنشست شود. در 19 ژانويه 1969 با دكتر آندره دوتي ازدواج كرد. بعد از آن گاهي اوقات در برخي فيلمها ظاهر شد.
در سال 1988 سفير ويژه يونيسف براي كمك به كودكان آمريكاي لاتين و آفريقا شد.
اودري هپبورن زبانهاي انگليسي ، اسپانيايي ، فرانسوي ، هلندي و ايتاليايي را روان و فصيح صحبت مي كرد.
آخرين فيلمي كه درآن ظاهر شد فيلم Always در سال 1989 بود.
بعد از جدايي از همسر دومش در سال 1982 سالهاي پاياني زندگي اش را با روبرت ولدرز گذراند.
اودري هپبورن در 20 ژانويه 1993 براثر ابتلا به سرطان روده در سوييس در گذشت، وي بهنگام مرگ 64 ساله بود.در مجموع در 31 فيلم سينمايي نقش آفريني كرد. زيبايي و سبك بازي اودري هپبورن همواره در تاريخ فيلمسازي خواهد درخشيد.
مجله Empire نام وي را بعنوان يكي از 100 ستاره تاريخ فيلمسازي آورده است.
يكي از 50 فرد زيباي جهان در سال 1990(در سن 61 سالگي) به انتخاب مجله People
هشتمين ستاره جذاب تاريخ فيلمسازي به انتخاب مجله Empire
5 فيلم وي در ليست 100 داستان عاشقانه ايالات متحده قراردارند. اين ليست توسط انستيتو فيلم آمريكا در سال 2002 تهيه شد. اين فيلمها عبارتند از: Roman Holiday (رتبه چهارم) ، My Fair Lady (رتبه دوازدهم) ، Sabrina (رتبه پنجاه و چهارم) ،Two for the Road (رتبه پنجاه وهفتم) ، Breakfast at Tiffany's (رتبه شصت و يكم)
TheAge.com اودري هپبورن را زيباترين فرد با زيبايي طبيعي در تمام زمانها دانست.
مجله Premiere اودري هپبورن را هيجدهمين ستاره بزرگ سينما در تمام دوران انتخاب كرد.
انستيتو فيلم امريكا نام اودري هپبورن را بعنوان سومين اسطوره بزرگ سينما آورده است.
در سال 2000 جنيفر لاو هويت نقش وي را در فيلم تلويزيوني " داستان اودري هپبورن" بازي كرد.
در خاطرات خود مي نويسد كه با خود عهد كرد كه هيچگاه وزنش بيش از 53 كيلوگرم نشود وباستثناي روزهاي بارداري اش همواره به اين عهد وفادار ماند.
شركت خدمات پستي ايالات متحده تمبري را به يادبود وي بعنوان اسطوره هاليوود و بشردوست ، منتشر كرد.
مبلغ قراردادش براي بازي در فيلم My Fair Lady در سال 1964 يك ميليون و يكصد هزار دلار بود.
لباسي كه در فيلم Breakfast at Tiffany's پوشيده بود در حراجي كريستي در 5 دسامبر 2006 به قيمت 920 هزار دلار فروخته شد.
خوانندگان مجله" New Woman" در سال 2006 اودري هپبورن را زيباترين زن تمام دوران انتخاب كردند.
اودري و كاترين هپبورن تنها برندگان جايزه اسكار بهترين بازيگر زن هستند كه با وجود همنام بودن هيچ نسبتي با هم ندارند.
يك اسكار ، سه جايزه بافتا ، يك جايزه امي ، سه گولدن گلوب و... در مجموع بيست و سه جايزه معتبر سينمايي بعلاوه 24 بار نامزدي از جشنواره هاي مختلف فقط براي 31 فيلم دليلي قاطع براي اسطوره بودن "اودري هپبورن" در تاريخ سينماي جهان است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر