۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

مگ ريان (Meg Ryan)


"مارگارت ماري اميلي آن هيرا" يا به گفته همگان "مگ ريان" در 19 نوامبر 1961 در فيرفيلد بدنيا آمد. دانشجوي خبرنگاري دانشگاه نيويورك كه به بازيگر بلوند و چشم آبي با شخصيتي سرزنده در هاليوود تبديل شد.
در 1981 با بازي در "Rich and Famous" كارش را در سينما شروع كرد.
سال 1982 در يك قسمت از سريال "As the World Turns" در نقش بتسي بازي كرد. در سالهاي 1982 تا 1985 در سريالهاي تلويزيوني بازي كرد.
در 1986 با بازي در فيلم موفق "Top Gun" به يك ستاره تبديل شد. اين فيلم باعث شد تا "استيون اسپيلبرگ" وي را براي فيلم "Innerspace" انتخاب كند. در اين فيلم با "دنيس كوايد" همبازي شد. اين دو بازيگر دوباره در فيلم "D.O.A" در سال 1988 با هم بازي كردند و در 14 فوريه 1991 با هم ازدواج كردند.
سال 1989 در فيلم بسيار موفق "...When Harry Met Sally" بازي كرد و براي جايزه "بافتا" و "گولدن گلوب" كانديدا شد.
سال 1990 بازي در فيلم "زن زيبا" را رد كرد و اين نقش به "جوليا رابرتز" رسيد.در همين سال با تام هنكس در فيلم "Joe Versus the Volcano" ظاهر شد.سال 1991 بازي در فيلم "سكوت بره ها" را رد كرد و اين نقش به "جودي فاستر" رسيد.
سال 1993"مگ" و "تام هنكس" در فيلم معروف "Sleepless in Seattle" همبازي شدند كه براي اين فيلم نيز دوباره نامزد گولدن گلوب شد.
1994 در فيلم "When a Man Loves a Woman" نقش يك همسر و مادر الكلي را ايفا كرد. بعد از اين فيلم باز به نقش "زن جذاب و دلفريب" برگشت و در فيلمهايي مانند ".I.Q" و "French Kiss" بازي كرد. 1998
در فيلم "You've Got Mail" دوباره با "تام هنكس" هم بازي شد . سال 2004 در فيلم "Against the Ropes" براساس زندگي "جكي كالين" اولين مدير زن در ورزش بوكس ، بازي كرد.
آخرين فيلم وي "Serious Moonlight" مي باشد.
پنجاه و هفتمين فرد قدرتمند هاليوود از ديد مجله Premiere در1999
دلپذيرترين هنرپيشه زن از نظر خوانندگان مجله People درسال 1998
نود و چهارمين ستاره زن تاريخ بعقيده مجله Empire بريتانيا در 1997
بازي در فيلم "غريزه اصلي" را رد كرد. بازي در اين فيلم را "جوليا رابرتز" نيز نپذيرفته بود و سرانجام "شارون استون" در اين فيلم بازي كرد.
سال 2003 عضو هيات داوران جشنواره كن بود.
با بازيگران و مدلهاي زيادي ارتباط داشته است. كساني مانند: "راسل كرو" ، "جان كيوساك" ، بركين مه ير" ، "مت ديلون" ، "كريگ بيركو" و "تراويس فيمل"
در آگهي هاي بازرگاني "باربي" شركت كرد.
"مگ ريان" در 41 نقش سينمايي و تلويزيوني بازي كرده است و تا بحال برنده 7 جايزه و كانديداي 15 جايزه ديگر از جشنواره هاي مختلف شده است.


۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

جوليا رابرتز (Julia Roberts)

جوليا رابرتز 28 اكتبر 1967 در جئورجيا در يك خانواده ايرلندي بدنيا آمد. فرزند "والتر گرادي رابرتز" فروشنده جارو برقي و "بتي لو بردموس" است.
"جوليا فيونا رابرتز" در كودكي عاشق حيوانات بود و مي خواست دامپزشك شود اما وقتي بزرگ شد در رشته خبرنگاري درس خواند و زمانيكه برادرش "اريك رابرتز" موفقيتهايي در هاليوود بدست آورد ، تصميم گرفت شانس خود را در بازيگري امتحان كند.
در 1988 در 2 فيلم " Mystic Pizza" و " Satisfaction" كه فيلمهايي براي نوجوانان بود ، بازي كرد. اين دوفيلم "جوليا رابرتز" را به دوستداران سينما معرفي كرد. درخشش در فيلم "Pretty Woman" باعث نامزدي وي براي اسكار شد. براي بازي دراين فيلم برنده گولدن گلوب شد. از آن پس "جوليا رابرتز" به يكي از ستارگان محبوب هاليوود تبديل شد.
"جوليا رابرتز" بعنوان سفير حسن نيت سازمان ملل سفرهايي به كشورهاي مختلف مانند هند و هاييتي داشته است.
در 25 ژوئن 1993 با "ليل لاويت" ازدواج كرد كه در 22 مارس 1995 از هم جدا شدند. بعد از آن با چند بازيگر مانند "بنجامين برات" ، "كيفر ساترلند" ، "ماثيو پري" ، "دانيل دي لويس" و "ديلان مك درموت" رابطه داشت كه سرانجام در 4 جولاي 2002 با "دانيل مودر" ازدواج كرد. مراسم ازدواج اين دو در نيمه شب در مزرعه "جوليا" در "تاوس" برگزار شد ، تنها فرد مشهوري كه در اين جشن حضور داشت "بروس ويليس" بود. جوليا و دانيل در حال حاضر داراي 3 فرزند هستند.
در سال 1998 بازي در فيلم "غريزه اصلي" را نپذيرفت و اين نقش به "شارون استون" رسيد.
در سال 1998 بازي در فيلم "شكسپير عاشق" را نپذيرفت.
"جوليا رابرتز" درآمد حاصل از اسمش را براي تحقيقات در زمينه يك بيماري عصبي كشنده اختصاص داد. اغلب دختران 2 تا 6 به اين بيماري دچار مي شوند.
شصت وششمين ستاره سينما در تمام دوران از ديد مجله Empire
در سال 1997يكي از 50 فرد زيباي جهان در سالهاي 1990 ،1991 ، 2000 و 2005 از ديد مجله People
مجله Forbes نام وي را بعنوان قويترين فرد هاليوود آورد و از لحاظ درآمد"جوليا رابرتز" در رتبه دوازدهم قرار داد.
"جوليا رابرتز" اولين هنرپيشه زن تاريخ سينماست كه براي بازي رد يك فيلم 20 ميليون دلار دستمزد گرفت.
يكي از 25 فرد دلفريب جهان در سال 2001 از ديد مجله People
ششمين زن سكسي دنيا از نظر FHM تايوان در سال 2001
در سال 2005 مجله Premiere "جوليا رابرتز" را هفتمين ستاره بزرگ سينما در تمام دوران برگزيد.
دهمين بازيگر دهه نود از لحاظ فروش فيلمهايي كه بازي كرده بود.
يكي از طرفداران بزرگ "Aishwarya Rai" است. "جوليا رابرتز" درباره اين بازيگر معروف هندي گفته است:"زيباترين زن جهان ، زيباتر از تمام بازيگران هاليوود"
يكي از 100 فرد زيباي جهان در سالهاي 2006 از ديد مجله People
فارغ التحصيل موسسه "لي استراسبورگ" است.
در حدود 45 نقش مختلف در فيلمهاي سينمايي و برنامه هاي تلويزيوني ايفا كرده است. بيش از 70 بار كانديداي دريافت جايزه شده ، كه تا بحال 35 جايزه از جشنوارههاي مختلف برده است.

۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

رنه زلوگر (Renée Zellweger)


"رنه كاتلين زلوگر" متولد 25 آوريل 1969 در"كاتي" از شهرهاي تكزاس بدنيا آمد. پدرش "اميل اريخ زلوگر" يك مهندس سوييسي بزرگ شده استراليا و مادرش "جلفريد ايرنه اندرسن" يك پرستار نروژي بود. پدر و مادر زلوگر در يك كشتي در زمان مهاجرت به آمريكا با هم آشنا شدند و در سال 1963 با هم ازدواج كردند.
در دوران دبيرستان در يك كلوب بازيگري كار مي كرد ودر همان دوران به هنرپيشگي علاقمند شد. در 1991 از دانشگاه تكزاس شهر"اوستين" در رشته انگليسي فارغ التحصيل شد. بعد از دانشگاه تصميم گرفت بصورت حرفه اي بازيگري را دنبال كند. بدليل اينكه ورود به هاليوود دشوار بود بهتر ديد كه در تكزاس بماند و در "هوستون" بدنبال بازي در فيلمها بود. در اين دوران بعنوان پيشخدمت كار مي كرد.
در سال 1994 در فيلمهاي " Reality Bites" و "The Return of the Texas Chainsaw Massacre" و در سال 1995 در فيلم "Empire Records" نقشهايي را بازي كرد. بازي در فيلم "Love and a .45" باعث تحسين منتقدان از " رنه زلوگر" جوان شد ، بطوريكه تصميم گرفت به لس آنجلس برود.
بعد از بازي در چند فيلم مستقل و دريافت تحسينهاي منتقدين ، مطمئن شد كه مي تواند در فيلمهاي بزرگ هاليوود بازي كند. بازي در "One True Thing" در مقابل يكي از اسطورههاي هاليوود يعني "مريل استريپ" در سال 1998 نقطه عطف دوران بازيگري "رنه زلوگر" محسوب مي شود.
در سال 2000 در مقابل "جيم كري" در فيلم " Me, Myself & Irene" قابليتهاي خود را در نقشهاي كمدي نشان داد. بعد از اين فيلم شايعه ارتباط اين دو منتشر شد كه در ابتدا از طرف هر دو رد شد اما بعد به داشتن ارتباط اعتراف كردند. در اين سال با بازي در فيلم "Nurse Betty" برنده گولدن گلوب بهترين بازيگر زن در فيلمهاي كمدي/موزيكال شد.
در سال 2001 بازي وي در فيلم "Bridget Jones's Diary" مورد توجه منتقدان واقع شد. با بازي در اين فيلم براي اولين بار كانديداي اسكار شد.
در سال 2002 با بازي در فيلم "Chicago" براي دومين بار نامزد اسكار شد.
بازي درخشان "رنه زلوگر" در "كوهستان سرد" باعث شد تا سرانجام اولين اسكار را بعنوان بهترين بازيگر نقش مكمل زن دريافت كند.
در 9 مه 2005 با "كني چسني" طي يك مهماني 15 دقيقه اي ازدواج كرد و 4 ماه بعد در 20 دسامبر همان سال بطور رسمي از هم جدا شدند.
مجله People در سال 2001 "رنه زلوگر" را يكي از 50 فرد زيباي جهان دانست.
4 سال با "روري كوچرين" زندگي كرد.
"رنه زلوگر" در 24 مه 2005 يك ستاره در پياده روي مشاهير هاليوود بدست آورد.
"رنه زلوگر" از طرفداران تيم فوتبال "چلسي" انگليس است.
"رنه زلوگر" يكي از 5 بازيگري است كه براي يك فيلم موفق به دريافت جوايز اسكار ، بافتا ، گولدن گلوب و SAG شده است. "رنه زلوگر" براي "كوهستان سرد" ، "جوليا رابرتز" براي "Erin Brockovich" ، "ريز ويترسپون" براي "Walk the Line" ، "هلن ميرن" براي "ملكه" و "جنيفر هودسن" براي "Dreamgirls" برنده 4 جايزه فوق شدند.
"رنه زلوگر" در حدود 38 نقش سينمايي و تلويزيوني را ايفا كرده است و تا بحال بيش از 58 بار كانديداي دريافت جايزه از جشنواره هاي مختلف شده است كه بيست جايزه از جمله اسكار ، گولدن گلوب ، بافتا ، SAG و ... را برده است.

۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

دني بويل (Danny Boyle)


درميان برندگان جوايز جشنواره هاي گولدن گلوب ، SAG و بافتا وهمچنين نامزدهاي اسكار سال 2009 نام Slumdog Millionaire (ميلونر زاغه نشين) بيش از نام هر فيلم ديگري به چشم ميخورد. كارگردان اين فيلم تحسين شده دني بويل (Danny Boyle) انگليسي است.
دني بويل متولد 20 اكتبر 1956 منچستر است. 4 بار كانديداي بافتا ( 2 بار برنده شد) ، ا بار برنده گولدن گلوب و الان كانديداي اسكار 2009 و در مجموع تابحال برنده 33 جايزه و كانديداي 17 جايزه ديگر از جشنواره هاي مختلف بوده است.
تاكنون كارگرداني بيش از 20 فيلم و سريال و تهيه كنندگي 5 فيلم و سريال را برعهده داشته است. فيلم Slumdog Millionaire (ميلونر زاغه نشين) آخرين كار دني بويل در مقام كارگردان است كه البته "لاولين تاندان" هندي بعنوان دستيار در ساخت اين فيلم - كه داستانش در "بمبئي" (يا به گفته صحيحتر "مومباي") مي گذرد- به او كمك كرد. سناريو اين فيلم نوشته "سيمون بيوفوي" است كه براساس داستاني از "ويكاس سواروپ" تهيه شده است. اين فيلم با بازيگري "دو پاتال" و "آنيل كاپور" در رده فيلمهاي "درام عاشقانه" با زمينه هايي از بزهكاري است. Slumdog Millionaire تا بحال برنده بيش از 49 جايزه و كانديداي 29 جايزه ديگر از جشنواره هاي مختلف شده است از جمله بردن 4 جايزه گولدن گلوب ، 7 جايزه بافتا و نامزدي 10 جايزه اسكار كه نشانه توجه فوق العاده به اين فيلم است.

۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

جشنواره آكادمي فيلم و هنرهاي تلويزيوني بريتانيا (BAFTA)

8 فوريه 2009 جشنواره سالانه بافتا (British Academy of Film and Television Arts –BAFTA) برگزار شد و برندگان جوايز در قسمتهاي مختلف معرفي شدند. فيلم Slumdog Millionaire به كارگرداني"دني بويل" با بردن هفت جايزه مانند گولدن گلوب موفقترين فيلم جشنواره بود. مهمترين جوايز بشرح ذيل مي باشند:

- بهترين فيلم : Slumdog Millionaire
- بهترين فيلم بريتانيايي : Man on Wire
- بهترين بازيگر مرد نقش اول : ميكي رورك (The Wrestler)
- بهترين بازيگر زن نقش اول : كيت وينسلت (The Reader)
- بهترين بازيگرمكمل مرد: هيث لجر (The Dark Knight)
- بهترين بازيگرمكمل زن: پنه لوپه كروز (Vicky Cristina Barcelona)
- بهترين كارگردان : دني بويل (Slumdog Millionaire)
- بهترين سناريو بريتانيايي : مارتين مك دوناف ( The Bruges)
- بهترين سناريو : سيمون بيوفوي (Slumdog Millionaire)
- بهترين فيلمبرداري : آنتوني ددمانتل (Slumdog Millionaire)
- بهترين اديت : كريس ديكنز (Slumdog Millionaire)
- بهترين طراحي توليد : دونالد گراهام برت و ويكتور جي زولفو (The Curious Case of Benjamin Button)
- بهترين طراحي لباس : مايكل اوكونر (The Duchess)
- بهترين موسيقي فيلم : رحمان (Slumdog Millionaire)
- بهترين گريم : گريم فيلم The Curious Case of Benjamin Button
- بهترين صدابرداري : فيلم Slumdog Millionaire
- بهترين جلوه هاي ويژه : The Curious Case of Benjamin Button
- بهترين فيلم با غير انگليسي زبان : فيلم Il y a longtemps que je t'aime
- بهترين انيميشن : فيلم WALL•E
براي ديدن تصاويري از بافتا 2009اينجا را كليك كنيد.
براي ديدن اسامي كانديداهاي جوايز اينجا را كليك كنيد.