۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

شهره آغداشلو













شهره آغداشلو 11مه 1952 ( 1331 هجري شمسي) در تهران به دنيا آمد. نام اصلي وي شهره وزيري تبر است كه پس از ازدواج با آيدين آغداشلو نام خانوادگي همسرش را برگزيد.
در دهه هفتاد ميلادي (پنجاه هجري شمسي) با بازي در فيلمهايي چون گزارش (عباس كيارستمي) و سوته دلان (مرحوم علي حاتمي) خود را بعنوان يكي از ستارگان زن سينماي ايران مطرح كرد. وي بخاطر بازي در فيلم گزارش برنده جايزه منتقدان جشنواره فيلم مسكو شد. در سال 1972 (1351) با آيدين آغداشلو ازدواج كرد كه اين ازدواج در سال 1980 (1359) به جدايي انجاميد.
پس از پيروزي انقلاب به لندن رفت و در رشته روابط بين الملل ليسانس گرفت . وي با پيگيري فعاليتهاي بازيگري اش سرانجام به لس آنجلس رفت . در همين سال با هوشنگ توزيعي ازدواج نمود كه ثمره اين ازدواج دختري بنام تارا مي باشد كه در حال حاضر نويسنده است.
بازي در فيلم Guests of Hotel Astoria اولين بازي وي در خارج از ايران است . وي با وجود تمام مشكلات موفق شد در هاليوود نقشهايي (هرچند كوچك) را ايفا نمايد. در فيلمهايي مانند "Twenty Bucks" ، "Surviving Paradise" و "Maryam" بازي كرد.
سرانجام زماني كه كمپاي دريم وركز تصميم به تهيه نسخه سينمايي رمان تحسين شده " خانه اي از شن و مه " گرفت از وي جهت بازي دعوت شد. وي در اين فيلم بعنوان همسر مسعود امير بهراني در مقابل بن كينگزلي بازي درخشاني را ارايه داد بطوريكه بعنوان نخستين زن ايراني و نخستين زن خاورميانه اي كانديداي جايزه اسكار بهترين بازيگر مكمل زن شد ، هرچند وي موفق به كسب اين جايزه نشد اما بازي فوق العاده وي باعث شد تا پيشنهادهاي زيادي را جهت بازي در فيلمها و سريالها دريافت نمايد . وي در مراسم اسكار سال 2004 با لباسي قرمزرنگ كه بوسيله يك طراح ايراني بنام سيمين تهيه شده بود حاضر شد.آغداشلو براي بازي در اين نقش برنده جايزه از جشنواره هاي Independent Spirit Award ، Los Angeles Film Critics Association ،New York Film Critics Circle ،Online Film Critics Society گرديد.
در سال 2005 در سريال 24 شبكه فوكس در نقش مادر يك خانواده تركيه اي كه در عمليات تروريستي فعاليت مي كنند ظاهر شد. آغداشلو در ابتدا تمايلي به بازي در نقش يك تروريست نداشت اما پيچيدگيهاي موجود دراين نقش كه تضادي بين قاتلي بيرحم و مادري مهربان بود براي شهره جذاب بود. اين نقش نقدهايي به ويژه از سوي انجمنهاي مسلمان و ايراني را براي وي به دنبال داشت . بازي وي در اين سريال باعث نامزدي وي جهت در يافت جايزه از جشنواره Satellite شد.
شهره آغداشلو با اينكه سالهاست از آيدين آغداشلو جدا شده است اما همواره به نيكي از وي ياد ميكند و در صحبتهايش از وي بعنوان يكي از بهترين هنرمندان دنيا نام مي برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر