۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

مگ ريان (Meg Ryan)


"مارگارت ماري اميلي آن هيرا" يا به گفته همگان "مگ ريان" در 19 نوامبر 1961 در فيرفيلد بدنيا آمد. دانشجوي خبرنگاري دانشگاه نيويورك كه به بازيگر بلوند و چشم آبي با شخصيتي سرزنده در هاليوود تبديل شد.
در 1981 با بازي در "Rich and Famous" كارش را در سينما شروع كرد.
سال 1982 در يك قسمت از سريال "As the World Turns" در نقش بتسي بازي كرد. در سالهاي 1982 تا 1985 در سريالهاي تلويزيوني بازي كرد.
در 1986 با بازي در فيلم موفق "Top Gun" به يك ستاره تبديل شد. اين فيلم باعث شد تا "استيون اسپيلبرگ" وي را براي فيلم "Innerspace" انتخاب كند. در اين فيلم با "دنيس كوايد" همبازي شد. اين دو بازيگر دوباره در فيلم "D.O.A" در سال 1988 با هم بازي كردند و در 14 فوريه 1991 با هم ازدواج كردند.
سال 1989 در فيلم بسيار موفق "...When Harry Met Sally" بازي كرد و براي جايزه "بافتا" و "گولدن گلوب" كانديدا شد.
سال 1990 بازي در فيلم "زن زيبا" را رد كرد و اين نقش به "جوليا رابرتز" رسيد.در همين سال با تام هنكس در فيلم "Joe Versus the Volcano" ظاهر شد.سال 1991 بازي در فيلم "سكوت بره ها" را رد كرد و اين نقش به "جودي فاستر" رسيد.
سال 1993"مگ" و "تام هنكس" در فيلم معروف "Sleepless in Seattle" همبازي شدند كه براي اين فيلم نيز دوباره نامزد گولدن گلوب شد.
1994 در فيلم "When a Man Loves a Woman" نقش يك همسر و مادر الكلي را ايفا كرد. بعد از اين فيلم باز به نقش "زن جذاب و دلفريب" برگشت و در فيلمهايي مانند ".I.Q" و "French Kiss" بازي كرد. 1998
در فيلم "You've Got Mail" دوباره با "تام هنكس" هم بازي شد . سال 2004 در فيلم "Against the Ropes" براساس زندگي "جكي كالين" اولين مدير زن در ورزش بوكس ، بازي كرد.
آخرين فيلم وي "Serious Moonlight" مي باشد.
پنجاه و هفتمين فرد قدرتمند هاليوود از ديد مجله Premiere در1999
دلپذيرترين هنرپيشه زن از نظر خوانندگان مجله People درسال 1998
نود و چهارمين ستاره زن تاريخ بعقيده مجله Empire بريتانيا در 1997
بازي در فيلم "غريزه اصلي" را رد كرد. بازي در اين فيلم را "جوليا رابرتز" نيز نپذيرفته بود و سرانجام "شارون استون" در اين فيلم بازي كرد.
سال 2003 عضو هيات داوران جشنواره كن بود.
با بازيگران و مدلهاي زيادي ارتباط داشته است. كساني مانند: "راسل كرو" ، "جان كيوساك" ، بركين مه ير" ، "مت ديلون" ، "كريگ بيركو" و "تراويس فيمل"
در آگهي هاي بازرگاني "باربي" شركت كرد.
"مگ ريان" در 41 نقش سينمايي و تلويزيوني بازي كرده است و تا بحال برنده 7 جايزه و كانديداي 15 جايزه ديگر از جشنواره هاي مختلف شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر