۱۳۸۷ اسفند ۲۲, پنجشنبه

كلارك گيبل (Clark Gable)


ويليام كلارك گيبل در 1 فوريه 1901 در كاديز وقع در ايالت اوهايو ايالات متحده بدنيا آمد و در 16نوامبر 1960 بعلت سكته قلبي در لس آنجلس درگذشت.در هفت سالگي مادرش را از دست داد. در 16 سالگي ترك تحصيل كرد و براي كار در يك كارخانه لاستيك سازي به آكرون رفت .
با ديدن فيلم " The Bird of Paradise" تصميم گرفت كه هنرپيشه شود. كارهاي مختلفي مانند كار در ميادين نفتي و فروش كراوات را تجربه كرد و سرانجام در سال 1924 با كمك "ژوزفين ديلون" كه مدير تاتر بود به هاليوود رسيد.
"ژوزفين ديلون" كه بيش از15 سال از او بزرگتر بود به "كلارك گيبل" آموزش داد و بعدها با هم ازدواج كردند.
" كلارك گيبل" بعد از بازي كردن در چند نقش كوچك به تاتر بازگشت. بعد از اينكه در چندين تست بازيگري رد شد بالاخره در سال 1930 با كمپاني "مترو گولدوين ماير" براي يازي در فيلم "Irving Thalberg" قرارداد امضا كرد.
در سال 1931 در فيلمهاي " Dance, Fools, Dance" در كنار "جوان كرافورد" و " A Free Soul" همراه "نورما شيرر" بازي كرد.
بازي "گابي" در فيلم " Red Dust" باعث شد كه او مهمترين ستاره MGM شود.وقتي كه از بازي در يك فيلم سرباز زد براي تنبيه وي را به كمپاني "كلمبيا پيكچرز" قرض داده شد كه باعث شد در فيلم "It Happened One Night" ساخته "فرانك كاپرا" بازي كند. بازي در اين فيلم براي "كلارك گيبل" جايزه اسكار را بهمراه آورد.
بعد از آن نقشهاي اصلي را در بيشتر فيلمهاي كمپاني "مترو گولدوين ماير" بازي كرد ، مانند فيلم "شورش در كشتي بونتي" و نسخه سينمايي "بر باد رفته" شاهكار فنا ناپذير "مارگارت ميچل" ، در نقش "رت باتلر" كه باعث شد نامزد جايزه اسكار شود.
در سالهاي جنگ دوم جهاني بعد از اينكه "كارول لومبارد" همسر سومش در يك سانحه هوايي كشته شد به نيروي هوايي پيوست و 3 سال از سينما دور بود. بعد از بازگشت از جنگ "مترو گولدوين ماير" حقوق وي را زياد دانست و "كلارك گيبل" نيز حاضر به تمديد قرارداد نشد. بعد از آن با هيچ شركتي قرارداد طولاني مدت امضا نكرد و فيلمهايش نيز فروش خوبي نداشت.
در سال 1961 در جريان فيلمبرداري "The Misfits" اعلام كرد كه براي نخستين بار پدر خواهد شد ، البته "كلارك گيبل" پدر "جودي لوييس" نيز مي باشد كه حاصل روابط عاشقانه او و "لوريتا يانگ" در طول فيلمبرداري "The Call of the Wild" در سال 1935است.
2 ماه بعد بر اثر حمله قلبي فوت كرد و هيچگاه تنها فرزند قانوني خود را نديد. "كلارك گيبل" در كنار "كارول لومبارد" در قبرستان "Forest Lawn" به خاك سپرده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر